Укр Рус
2 грудня, 19:11
3

Те, що ви не знали, але це рятує життя: чому вікна в літаках овальної форми

Основні тези
  • Овальні вікна літаків є нормою сьогодні, але колись вони були іншої форми.
  • Причина, чому почали робити овальні вікна, полягає не лише в естетичних мірах, а й тісно пов'язана з безпекою польотів.

Чимало людей обожнює подорожі літаком, зокрема і через краєвиди, які постають у вікнах, – від хмар, схожих на цукрову вату, до чарівних заходів сонця – і все це обрамлено овалами ілюмінаторів літака. Проте, чи ви коли-небудь замислювалися, чому ілюмінатори літаків овальні, а не іншої форми?

Причина такого дизайну полягає далеко не в естетиці. Про це пише 24 Канал з посиланням на Капітана Стіва, який розповів про це в тіктоці.

Дивіться також Її не побачити просто так: який має вигляд найменша ялинка у світі 

Чому в літаках овальні вікна?

Капітан Стів розповів історію, яка сягає ще 1950-тих років. Він зазначив, що 70 років тому деякі літаки будували з квадратними вікнами. 

Проте невдовзі з’ясувалося, що форма, що використовується для будинків, не підходить для літаків. Висока швидкість, з якою почали літати авіалайнери у той час, а також перепади тиску через значну висоту польоту, означали дуже великі навантаження на конструкцію вікон.


В літаках овальні вікна / Фото Unsplash (Bodega)

Відтак, саме кути квадратних вікон виявилися слабким місцем. Це в кінцевому підсумку призвело до трагічних інцидентів.

"Вони втратили кілька літаків у повітрі. Літаки буквально розпалися, тому що у квадратних вікнах з’являлися невеликі тріщини прямо на краях", – пояснив "Капітан Стів". 

Ці трагічні обставини змусили авіаконструкторів переосмислити підходи до проєктування вікон у літаках. Зрештою вони дійшли до висновку, що круглі вікна не створюють тих проблем, які виникають у квадратних вікон. Вони міцніші й не тріскаються.

Отже, після авіаційних аварій 1950-х років інженери авіакомпаній дійшли висновку, що гострі краї квадратних вікон призводять до утворення точок концентрації напружень, що потім може призвести до структурного руйнування під підвищеним тиском у кабіні на великих висотах.

Круглі або овальні вікна, без гострих кутів, дозволяли рівномірно розподіляти тиск навколо вікна, значно зменшуючи ризик розтріскування. Відтак, овальні або круглі вікна є кращими у всіх сучасних літаках, оскільки вони безпечніші.

  • До слова, літаки для багатьох залишаються чи не найулюбленішим видом транспорту для подорожей. Зазначимо, що є місця, куди простій людині потрапити або дуже непросто, або навіть нереально. Існує щонайменше 10 місць, куди не пускають туристів, детальніше про них читайте в матеріалі 24 Каналу.